Jaarverslag ERC’69 / Seizoen 2004-2005

In verband met verbouwing van het FBK-stadion en omringende velden heeft rugby club Hengelo alle thuiswedstrijden van het seizoen 2004-2005 op het veld van ERC gespeeld. De accommodatiecommissie heeft er voor gezorgd dat er tijdens deze thuiswedstrijden altijd een lid van ERC achter de bar stond.

Op 5 december 2004 heeft Pa Mengerink zijn 70Ste verjaardag gevierd op de club.

Joep van de List is druk bezig geweest met het brouwen van zijn ‘Joepie’ biertje. Hiervan hebben we genoten tijdens het ‘Joepie bier, makkelijk zat’ feest.

Vlak voor en na de winterstop is er veel wateroverlast op het sportpark. Dit komt omdat Vitens een halfjaar tevoor gestopt is met het oppompen van het grondwater voor de drinkwaterbekkens. Dit is weer het gevolg van de brand bij Vredestein die het water in het Twentekanaal heeft verontreinigd. Dit water werd gebruikt om het grondwaterpeil aan te vullen.Hierdoor waren we genoodzaakt om de trainingen op de dinsdag en vrijdagavond in Almelo af te werken. Gelukkig waren we welkom op het veld van de Bulls, ook al kwam het wel eens voor dat we voor een dichte poort stonden.

De wateroverlast beperkte zich helaas niet alleen tot het veld, de riolering van het clubhuis liet het ook afweten. Overstromingen vanuit het toilet tijdens wedstrijddagen waren het gevolg. Tot op heden is het niet duidelijk waar de oorzaak ligt

In maart zijn er de eerste werkacties voor de club geweest, onder andere hebben de leden gewerkt als parkeerwachter tijdens de open dagen van de Saxion Hogeschool. Daan Vaneker en Torn Kusters hebben leden geronseld voor de acties.

Gedurende deze maand zijn er veel afgelastingen geweest in verband met de zware vorst.

Op 25 maart 2005 – ’s Nachts om 2 uur vertrok de tourbus uit Enschede naar Oxford. De tourcommissie bestaande uit Ruud Stolk, Bouke Ankone, Maarten de Groof en Tom kokkeler, heeft 2 wedstrijden op het programma staan. Tegen de Gosford Allblacks werd op de zaterdag gewonnen maar een dag later tegen de Oxford Harlequins werd verloren. Gedurende het gehele weekend konden we gebruik maken van de accommodatie van de Harlequins.

In april gaven de Bulls in Almelo een feestje; ze bestonden 30 jaar. Ook de Twentecup werd op die dag in Almelo gespeeld, ERC wint wederom de cup.

Begin mei spelen we de laatste wedstrijd thuis tegen Zwolle. Ook deze wordt gewonnen en ERC is ongeslagen kampioen in de derde klasse oost. Dit wordt gevierd tijdens de ‘Bunte Deutsche Meistershaftsabend’op 7 mei. Aangepaste kleding was vereist en Ruud ‘Ratzinger’ werd hiervoor beloond met de eerste prijs. Daarna begon het karaoke festijn. Dit alles georganiseerd door Grote Joris, Nutte en Tonny.

Op het GNSK (Studentenkampioenschappen) dat plaatsvond in Nijmegen (georganiseerd door Obelix) op 21/22 mei 2005 zijn we 2de geworden. Doel is om het volgende jaar het GNSK in Enschede te houden.

Na de competitie werd er weer getraind op het zand op het Hulsbeek. Dit als voorbereiding voor het Ameland Beachrugbv toernooi op 8 juni. Alwaar we zaterdags alles wonnen (o.a. van Castricu en DIOK) en in de winnaarspoule van het toernooi terecht kwamen. Waar we op zondag niet al te best speelden en uiteindelijk 7de van het hele toernooi zijn geworden. De veteranen, spelend onder de naam DTO zijn 3de geworden. Kortom, het was een groot succes – sportief en sociaal.

Steeds vaker wordt de club gevraagd om clinics te geven voor disputen of studentenverenigingen. Helaas levert dit geen nieuwe leden maar wel een beetje geld voor de kas op.

Begin juni is er een werkbezoek van Wethouder Hassink op het sportpark. Ook vertegenwoordigers van TVV en SVV zijn hierbij aanwezig. Ter sprake komt onder andere de wateroverlast en parkeerproblemen. De parkeerplaats zal eind 2005 gerenoveerd worden en zodoende komen er 80 parkeerplaatsen bij. Van de clubs wordt meer inzet gevraagd voor het onderhoud en aanzien van het sportpark.

Ook wordt er deze maand begonnen met de renovatie van het clubhuis. Het zwevende plafond wordt verwijderd, veel water- en electraleidingen worden opnieuw aangelegd en het plafond wordt van gipsplaten voorzien.

In het seizoen 2004-2005 was er al de mogelijkheid voor jeugdleden om te trainen op de zaterdagmorgen. Dit is uitgebreid met jeugddagen voor de TBM’ers (Turven, Benjamins en Mini’s).

Plannen voor volgende jaar:

• Er komt een nieuwe commissie, de leden wervings commissie. Dit omdat er een tweede team moet gaan ontstaan die het eerste team kan gaan aanvullen en beginners de mogelijkheid geeft om sneller wedstrijdervaring op te doen.
  • De werkacties leveren redelijk wat geld op voor de club. Dit blijven we dus doen. Zowel Torn Kuster als Daan Vaneker kunnen dit niet meer begeleiden. Hiervoor zoeken we dus nog vrijwilligers. Echter van de rest van de leden wordt hiervoor meer inzet gevraagd zodat niet telkens dezelfde leden hiervoor moeten worden ingezet.