Jaarverslag Drienerlo-Tex Seizoen 1981-1982

Algemene beschouwing.

Dit seizoen was een waarin veel gebeurde op sportief feestelijk en bestuurlijk gebied: het club gebeuren bruisde van activiteiten. Op 28 februari was het twaaIf-en-een-half Jaar geleden dat de club was opgericht.

Op 28 april werd in het afgelopen seizoen een speciale ledenvergadering ingelast aangaande het functioneren van de club. Tijdens deze vergadering werd besloten dat de Rugby Club Drienerlo-Tex een burgerlijke status zou aannemen. Deze overstap van studenten-club naar burger-club was noodzakelijk geworden omdat de RCDT niet meer aan het CEL-reglement kon voldoen (het aantal burgerleden was procentueel groter dan toegestaan).

Hoewel er meermaals nieuwe gezichten van scholieren te zien waren op de training was er geen sprake van een echte toename van jongere rugby-ers in ons ledenbestand.

In de loop van het seizoen was er een extra bestuurswisseling aangaande de functie van secretaris.

De trainingsopkomst was redelijk tot goed. Jammer genoeg was er geen mogelijkheid tot binnentraining, en moest bij slacht weer op het half-verharde veld, in de zandbak of op het basketbal-plateau getraind worden, soms ook werd er hardgelopen over de campus.

De heren-training werd verzorgd door Martin Splint, en de dames werden getraind door Dick van Vlooten en Hans Weber.

De dames speelden dit Jaar voor het eerst mee in de Landelijke competitie. De beide heren-teams waren dit jaar in uitstekende vorm en eindigden dan ook ieder hoog in hun klasse, een promotie zat er net niet in.

De feesten waren geconcentreerd rond bruiloften, derde helften en zeker niet te vergeten het twaalf-en-een-half jarig bestaan van de club. Extra inkomsten waren er voor de club via bardiensten, garderobediensten tijdens een jubileum van de THT en het meehelpen tijdens de Military in Boekelo.

Het competitieseizoen

Maandag 17 augustus werd begonnen met verhoogde trainingsactiviteiten; de eerste vier trainingen werden verzorgd door Frank Hasselerharm, waarna Martin Splint in de week van 24 augustus de resterende vier extra trainingen verzorgde. Daarna ging de normale training (twee dagen per week) en de competitie van start. Voor de competitie werd deelgenomen aan een toernooi in Zwolle op 30 augustus.

In de periode december, Januari en februari vielen veel wedstrijden vanwege het slechte weer uit, zodat verscheidene wedstrijden later ingehaald moesten worden. Het competitieverloop wordt hieronder nog nader uitgewerkt voor de verschillende teams.

Eerste team

Het eerste team speelde dit jaar bijzonder goed. Halverwege het seizoen (15 november) stond het team op een tweede plaats in de eerste klasse midden, dit dankzij een zeer goede start. Er waren wel degelijk kansen op promotie aanwezig.

Een uitwedstrijd tegen de URC werd jammer genoeg verloren nadat een belangrijk aantal eerste-team spelers ontbrak en daarom minder ervaren spelers van het tweede teen moesten invallen.

Het team promoveerde dit jaar net niet, aan het einde van de competitie eindigde zij op een tweede plaats. Gezien de resultaten in de afgelopen competitie kan er het komende wellicht aan promotie gedacht worden.

Tweede team.

Vergeleken met het vorige seizoen bestond het tweede team nu voor een groter deel uit ervaren spelers. De uitslagen waren er ook naar. Werd vorig seizoen nog met grote cijfers verloren, was nu het omgekeerde het geval.

Op 15 november stond het tweede team op een vijfde plaats. Na een stevige eindsprint, waarbij de overwinningen soms erg groot waren (62 – 0 tegen de Dragons) klom het team op naar een tweede plaats aan het einde van de competitie in de afdeling Oost tweede klasse. Dit is een zeer grote verbetering vergeleken met het vorige seizoen toen het team eindigde op een één-na-laatste plaats.

Dames-team.

Onder leiding van Hans Weber en Dick van Vlooten werd twee keer getraind per week. Het team nam dit jaar voor het eerst deel aan de competitie.

De eerste wedstrijd werd in Wageningen gespeeld, waar onze dames meteen meerdere trys zetten (om geen afbraak een de einduitslag te doen; de tegenpartij scoorde ook) . Ze hadden de smaak goed te pakken en eindigden in de competitie op een eervolle achtste plaats.

Dit terwijl het hoogst eindigende team 13 en ons damesteam slechts 5 competitie wedstrijden gespeeld hadden.

Met de dit jaar opgedane ervaring zal het teen het komende seizoen zeker nog hoger kunnen eindigen.

Paastoernooi.

Op uitnodiging van de ‘Old Sandbachians’ gingen de heren dit jaar bij hun op bezoek voor een lang weekend (weekend van de tiende april).

Het was een erg gezellig verpozen, waarbij gerugbied en gefeest werd met Spanjaarden en natuurlijk Engelsen, Duncan Forsythe was ook van de partij. Vooral de heen-en de terugreis weren bijzonder geslaagd Waarbij Jan Heemskerk (‘linke loetje’) een ieders aandacht trok.

Ook de dames gingen dit jaar op tour; voor de eerste keer, (en zeker niet voor de laatste keer te oordelen naar hun verhaal over de Tour in het clubblad) naar Londen. Met Duncan als coach speelden ze er drie wedstrijden. En last but not least werd er nog flink van het Engelse bier geproefd, om ook deze kant van de tour tot een geslaagd festijn te doen zijn. Al met al een geslaagde tour!

Dick van Vlooten was dit jaar de tourcommissaris.

Batavierenrace.

Het koste Marion Winkels nogal wat moeite om een volledig team (zes dames en negentien heren) op de been te krijgen voor de Batavierenrace. Maar het team bleef op de been! Met een eervolle 140ste plaats. Gezellig was het echter wel, vooral het feest na. afloop van de race in de Bastille.

Feesten.

Feesten rechtstreeks verbonden met het rugby-gebeuren: in de derde helft van de rugbywedstrijden die we thuis speelden waren we vaak in onze vaste kroeg, Kleintje Vestingbar.

Ter gelegenheid van ons twaalf-en-een-half jarig bestaan was op 26 april een groot feest georganiseerd: Eerst was er een receptie ‚in Kleintje Vestingbar, daarna een uitstekend verzorgd koud buffet in het restaurant van de Bastílle. Om het eten rustig te laten verteren werd er een film over een rugby-wedstrijd gedraaid in het Amfitheater, waarna we met zijn allen naar de Kelder-bar gingen alwaar een discotheek was en een roulette waaraan menigeen zijn geld kwijtraakte en sommigen wonnen.

Van onze leden trouwden dit jaar Jan Arends en Hans Weber.

De vrijgezellen avond van Jan werd extra opgeluisterd door een rugby-delegatie (bier uit de gieter en sokken in het bier, voor de ingewijden).

Ter afsluiting van het rugby-seizoen was het grote slotfeest.

Overdag waren er goalkick wedstrijden. ‘s Avonds was er eerst een barbecue en daarna een dropping ergens in Twente (men lette op de volgorde eerst eten en daarna droppen, omdat het voor velen wel eens de laatste maaltijd zou kunnen zijn voor lange tijd, wanneer men tijdens de dropping het spoor volkomen bijster zou raken).

Seven-aside toernooi in Arras.

Dit toernooi vond dit jaar geen doorgang omdat er geen organisatoren voor gevonden konden worden.

Nationale Seven-aside in Hilversum.

De voorselectie van dit toernooi vond plaats in Zevenaar. We waren daar met twee teams afgevaardigd. Ons tweede team kwam niet verder dan de poule waarin zij ingedeeld was. Het eerste team kwam in de finale welke zij helaas niet won. Wel kwalificeerde zij zich middels dit toernooi voor de nationale Sevens in Hilversum, waar het eerste team geen enkele door haar gespeelde wedstrijd winnend afsloot.

Ad. ‘Tweede team’

In tegenstelling tot wat onder ‘Het competitieseizoen’ staat vermeld promoveerde het tweede team toch naar de afdeling Oost eerste klasse. Hoewel het tweede team op een tweede plaats was geëindigd promoveerde het toch omdat de afdeling Oost tweede klasse uitgebreid werd in aantal teams.