Jaarverslag Seizoen DTO 1984-1985

Een terugblik met het oog op de toekomst

Bestuurlijk

Op 1 juli 1984 zijn RC Drienerlo-Tex en ESV DTO’39 officieel gefuseerd. Dit betekende dat RCDT opgeheven werd en er een rugby-afdeling bij DTO bijkwam. Tot dan bestond er bij DTO één bestuur, waar vrijwel alle zaken geregeld werden. In de nieuwe situatie leek dit onhandelbaar, zodat besloten werd dat elke afdeling zijn eigen bestuur zou krijgen waar de afdelingszaken geregeld dienden te worden.

Daarnaast bleef er een Hoofdbestuur bestaan waar de algemene zaken besproken konden worden en waar de nodige coördinatie tussen de afdelingen kon plaats vinden. Tevens bleven de financiën gecentraliseerd bij de verenigingspenningmeester.

Dit heeft voor het rugbybestuur geleid tot het volgende takenpakket:

• ledenadministratie: het aanmelden van de nieuwe leden gebeurd bij de afdelingssecretaris; deze geeft dit door aan de 1ste en 2de verenigingspenningmeester en -secretatris. Tevens zorgt hij ervoor dat diegenen die in de competitie meespelen aangemeld worden bij de bond. Afgelopen jaar is dit wat wanordelijk verlopen, maar we vertrouwen erop dat na dit eerste jaar dit wat soepeler zal gaan.
  • contributie: De contributie dient maandelijks betaald te worden, liefst via automatische afschrijving, aan de verenigingspenningseester. Regel is dat spelers met een contributie achterstand van 3 of meer maanden ontheven kunnen worden van het recht op spelen en/of trainen. Deze regel is het afgelopen jaar voor de rugbyafdeling nog niet toegepast, maar zal in de toekomst wel gehanteerd worden. Waarschijnlijk vaker dan ons lief zal zijn, aangezien vele leden hun contributie niet tijdig betalen. De verenigingspenningaeester zorgt ervoor dat de bondscontributies betaald worden
  • reiskostenvergoeding: deze vergoedingen worden uitbetaald door de afdelingspenningmeester, die daarvoor geld ontvangt van de verenigingspenningmeester. In principe zijn dit de bijdragen van de leden in de reiskosten, maar deze zijn lang niet genoeg om alle reiskosten te dekken. Het kan daarom nodig zijn dat de reiskostenbijdragen verhoogt moeten worden.
  • financiën: alles wat de vereniging geld kan gaan kosten moet doorgegeven worden aan het hoofdbestuur. Heeft deze geen bezwaar, dan gaat de verenigingspenningmeester over tot uitbetaling.
  • wedstrijden en toernooien: het competitieprogramma, zoals dit door de Bond aan ons wordt gepresenteerd, wordt doorgegeven aan het Hoofdbestuur zodat kleedkamers gereserveerd worden en het veld belijnd. Oefenwedstrijden en toernooien dienen aangevraagd te worden in verband met veld en kleedruimte. Bovendien moet het Hoofdbestuur elke wedstrijd aanmelden bij de Gemeente. De wedstrijsecretaris zorgt voor uitnodigingen aan tegenstanders en scheidsrechters. Ook geeft hij ontvangen uitnodigingen door aan de trainer en de aanvoerders.
  • naast bovenstaande vaste taken zorgt het bestuur er zoveel mogelijk voor dat andere activiteiten die de sfeer en leefbaarheid van de vereniging verhogen (kunnen) plaatsvinden. Wat niet inhoudt dat het bestuur ook de daadwerkelijke organisatie ter hand neemt. Eigen initiatief en zelfwerkzaamheid worden zeer gewaardeerd.

Training en competitie

Vol enthousiasme en druk studerend is de trainer van start gegaan. Elke training van te voren goed voorbereid. De eerste paar maanden was er een redelijk tot goede opkomst, maar daarna was de nieuwigheid er blijkbaar vanaf en vond wen het blijkbaar niet nodig veel en hard te trainen.

Doordat het aantal herenleden toch al niet voldoende was om twee complete teams te formeren werd het voor de trainer een moeilijke (en weinig bevredigende) taak zijn trainingen op zinvolle wijze in te vullen. Gesteld moet worden dat hij hierin goed is geslaagd.

Het bestuur heeft zich niet en wil zich ook niet inhoudelijk met de trainingen bemoeien. Wel moeten we proberen het de trainer mogelijk te maken ook teamtraining te kunnen geven. Het lijkt ons dan ook gewenst dat na enkele weken trainen in augustus (start op 1 augustus) een eerste team geselecteerd wordt, dat als taak krijgt zich te handhaven in de huidige klasse. De spelers van dit team zullen in principe elke zondag moeten kunnen spelen en zoveel mogelijk twee trainingen per week volgen. Het hele team spreekt met de trainer af op welke avond zij in ieder geval zo voltallig mogelijk aanwezig zullen zijn, zodat er als team getraind kan worden.

Er van uitgaande dat er ook dit seizoen niet voldoende leden voor een tweede team zullen zijn, zijn er afspraken gemaakt met de Dragons:

– er zal een gezamenlijk tweede team worden ingeschreven;

– eenmaal per maand komen de Dragons (ook hun eerste team) bij DTO trainen;

– eenmaal per maand gaat DTO (ook het eerste team) bij de Dragons trainen.

We hopen hierdoor alle spelers te kunnen laten spelen, wat de tweede helft van het afgelopen seizoen duidelijk niet het geval was.

Dames

Het aantal damesleden was in het begin van het seizoen nogal beperkt en ook de trainingsopkomst was niet zo groot. Doordat de aanvoerster steeds heeft geprobeerd het team aan te vullen met dames van andere verenigingen konden er nog verscheidene wedstrijden gespeeld worden. In de tweede helft van het seizoen zijn de dames om de tafel gaan zitten en werd er druk gewerkt aan promotie van het damesrugby. Doorzettingsvermogen kan hun niet ontzegd worden. De activiteiten hebben ertoe geleid dat er nu aan het eind van het seizoen een voltallig team op papier staat en ze donderdags door een eigen trainer getraind worden. We hopen dat het komende seizoen dan ook een compleet team aan de competitie zal meedoen.

Ook het komende seizoen zullen de dames door moeten gaan met hun promotieactiviteiten, want enig verloop zal ongetwijfeld optreden. Er zal nog overlegd moeten worden hoe en wanneer er een aparte damestraining gegeven kan worden. Tevens zal aandacht besteed moeten worden aan het vervoersprobleem.

Jeugd

In september 1984 begonnen we met het opstarten van een jeugdafdeling. Eerst aarzelend met een gering aantal jongens, maar gestaag kwamen er meer bij. De beide trainers zetten zich er volledig voor in, in meer of mindere mate gesteund door andere seniorleden. De eerste weken werd alleen op de zaterdagochtend getraind. Al spoedig werd hier de maandagavond aan toegevoegd , weer wat later ook de donderdagavond, De zaterdagen werden nu vooral besteed aan verzameldagen en wedstrijden. Er ontstond ook een samenwerking met de Dragons, waar enkele jeugdleden rondliepen. Deze gingen meer en meer met DTO samen trainen en spelen. Dit willen we ook in het komende seizoen voortzetten.

Een steeds groter wordend probleem bij de jeugd is het vervoer naar en van verzameldagen en wedstrijden. De laatste tijd zijn er zelfs busjes gehuurd. Dit kost echter zeer veel geld. Afgelopen jaar heeft de jeugd geen reisgeld betaald, komend seizoen zal er f2,50 per maand aan reisgeld gevraagd worden.

Een ander probleem is dat door het groeiende aantal jeugdleden de ruimte om te trainen te klein wordt. Hier zal over gesproken worden, maar het ziet er niet direct naar uit dat dit op korte termijn verholpen kan worden.

Andere activiteiten

Bestuursleden zijn slechts vrijwilligers die een beperkte tijd hebben te besteden aan hun bestuurstaak. Het is duidelijk dat een groot aantal niet primaire taken in een vereniging door andere vrijwilligers gedaan moeten worden. Het zou dan ook plezierig zijn als leden zich uitzichzelf voor bepaalde taken aanbieden. Helaas zijn dit uitzonderingen en moeten bestuursleden steeds weer andere leden overhalen toch maar iets te gaan doen. Helaas blijkt dat het steeds dezelfde leden zijn die zich laten ompraten.

• de tour: besloten was op tour te gaan, het liefst naar een makkelijkte bereiken land zodat de kosten niet te hoog zouden worden. Daartoe werden een aantal brieven verstuurd, waar geen antwoord op kwam. Slechts één onbruikbare reactie na een aangetekende herhaling. Besloten werd, begin februari, om een lopende uitnodiging van de Ionians aan te nemen. Dezen hadden echter al besloten zelf op tour te gaan. Een te late beslissing van ons. Voor volgend seizoen zal er eerder en actiever aan de organisatie van een tour gewerkt moeten worden. Ook zou een spaarsysteem opgezet kunnen worden, zodat de kosten niet in een keer komen.
  • toernooien: thuis het districtskampioenschap seven-a-side, georganiseerd door het bestuur. Geslaagd, maar wel dankzij de medewerking van de handbal afdeling. Hopelijk zullen de rugbyleden ook eens zo actief worden dat we toernooien helemaal zelf kunnen runnen ‚maar ook de andere afdelingen nog eens kunnen helpen.
    • thuis na Hemelvaart: RC Wulfen komt op bezoek. CS Cellois zou eerst ook komen, maar die bellen af. Op zich geslaagd, alleen moet geconstateerd worden dat de belangstelling van de eigen leden bedroevend was en dat mede daardoor het geplande feest al gauw verhuisde naar de stad.
    • Uit naar Oldenzaal: geringe belangstelling, team moet aangevuld worden met jeugdige spelers.
    • Uit naar Wageningen : Groot internationaal toernooi, maar de belangstelling van de leden lijkt gering.
    • Conclusie, toernooien vallen bij de meeste leden niet in de smaak, zodat voor het volgende seizoen beter één toernooi uitgekozen kan worden waar we hopenlijk wel met een royaal team naar toe gaan.
  • feesten: We hebben één specifiek rugbyfeest gehad, met redelijke opkomst, daarna niet meer. Wel werden nu en dan ideeën geopperd, maar de daadwerkelijke uitvoering is meestal de grote moeilijkheid. Op festiviteiten van de gehele vereniging was de rugbyafdeling meestal karig vertegenwoordigd, ook wat betreft de organisatie. Om de vereniging mede kleur te geven zal men zowel actief als passief moeten meedoen.