Jaarverslag Drienerlo-Tex Seizoen 1980-1981

Algemene beschouwing

Net zoals het seizoen ’79-’80 was dit seizoen redelijk rustig. Desalniettemin broeit er wel iets in de club, er was dit jaar een grote toeloop van nieuwe, vooral jonge leden.

Secretaris Ivo Steverink moest voortijdig zijn functie opgeven omdat hij een voetreis ging maken naar Constantinopel.

Halverwege het seizoen liep trainer Martin Splint een ernstige schouderblessure op‚ waardoor hij enige tijd geen training kon geven. Er hoefden echter geen trainingen afgelast te worden omdat Frank Hasselerharm en Peter Sluimers de trainingen tijdens Martins afwezigheid waarnamen. De trainings-opkomst was goed. Er was geen sprake van dat een training afgelast moest worden wegens gebrek aan belangstelling.

Door het slechte weer in de winterperiode moesten veel binnentrainingen gegeven worden. Ook werden veel wedstrijden afgelast. Het eerste team kon meestal met zijn eigen 15-tal aantreden. Er hoefde niet zo vaak een beroep gedaan te worden op het tweede team. Hierdoor ging ook het tweede team steeds beter spelen, mede doordat een begin gemaakt kon worden van een vaste opstelling.

In de algemene ledenvergadering werd Martin Splint gekozen tot erelid, wegens zijn grote verdienste voor de club en het rugby in het algemeen. Uit handen van voorzitter Hans Jeurink kreeg hij ”de zilveren rugbyschoen!! uitgereikt.

Het competitieseizoen

Maandag 16 augustus werd al begonnen met verhoogde trainingsaktiviteiten. Door de vele afgelastingen duurde het seizoen vrij lang voor het eerste, zowel als het tweede team. Het eerste team was begin mei klaar met de competitie, terwijl het tweede team pas eind mei klaar was .

Eerste team

Doordat een aantal ervaren spelers dit jaar vertrokken was, was er weinig kans op promotie,Het eerste team stelde zich tot taak om met de nieuwe spelers niet al teveel lager te eindigen dan vorig jaar. Dat is ternauwernood gelukt. Het seizoen werd afgesloten met een plaats in het midden van de ranglijst: zesde. Wellicht is er gelegenheid om het volgend seizoen weer heel voorzichtig aan promotie te gaan denken.

Tweede team

Dit seizoen werd begonnen, o.l.v. Jan Heemskerk, met bijna allemaal nieuwe leden. Er waren slechts twee of drie leden met ervaring. Om deze reden was het moeilijk om op de been te blijven in afdeling Noord-Oost 2de klasse. Mede door het enthousiasme en de goede sfeer ging het gaandeweg steeds beter. Hierdoor kon het seizoen afgesloten worden met een glorieuze overwinning op Big Bulls 2. Na afloop van de competitie was een één na onderste (7de) plaats behaald op de ranglijst. Alle derde helften waren echter ruimschoots gewonnen. Helaas bestaat hiervoor geen ranglijst. Duidelijk is dat de verwachtingen voor het seizoen hoog gespannen zijn.

Damesteam

De ontwikkeling van het damesteam heeft zich dit seizoen voortgezet. Onder leiding van Hans Weber werd twee keer in de week getraind (bij uitzondering slechts één keer in de week). Vol enthousiasme werd o.l.v. captain Dorien Groen een aantal vriendschappelijke wedstrijden gespeeld. Soms moest hiervoor gemixed worden met een ander team. Goede vooruitzichten voor het volgend seizoen zijn dat het damesteam competitie gaat spelen, en dat het een eigen trainingsuur krijgt.

Paastoernooi

Op 18 en 19 april werd door ons een paastoernooi georganiseerd. Hieraan namen, behalve RCDT en RC Zwolle de volgende buitenlandse ploegen deel: Nanty Moel uit Wales, Old Sandbachians uit Engelanden Limoges LEC uit Frankrijk.

Onze club bleek duidelijk de zwakste. Alleen Nanty Moel RFC uit Wales kon redelijk partij gegeven worden. Opgezweept door captain Don walsh kon de schade beperkt worden tot 20-14. Limoges echter zegevierde daarna met 10-0. 0ld Sandbachians behaalde de grootste overwinning op ons : 30-0.

Nadat Limoges Zwolle met 24-4 had verslagen volgde zaterdagmiddag in de stromende regen de finale tussen Limoges en de Old Sandbachians. Het werd een schitterende partij rugby waarbij de partijen elkaar geen duimbreed toegaven. De Britten zegevieren uiteindelijk door hun grotere lichamelijke kracht met 14-10.

Limoges speelde echter verreweg het beste rugby en liet de beide Nederlandse ploegen zien hoe het spel echt gespeeld moet worden. In de belangrijke derde helft bleken de Britten als voorbeeld te dienen. Ook ‘s avonds werd er prima gefeest in de Boortoren en in de stad. Er kan gesproken worden van een geslaagd toernooi.

Batavierenrace

Dit jaar deed onze club weer mee aan de batavierenrace. Het was een erg leuk evenement. Duidelijk was dat we slechts liepen in het kader van de breedtesport. Onze notering was namelijk ‘slechts’ een 122ste plaats. Gezellig was het echter wel, en daar ging het natuurlijk om.

Feesten

Een aantal feesten werden dit seizoen op diverse plaatsen georganiseerd: in de Kelder (Bastille),het Zömpke en in onze nieuwe vaste kroeg, Kleintje Vestingbar.

Op 22 mei trouwde Jan-Henk Hanemaaier met Mieke, Dit feest werd opgeluisterd met een grote rugby-delegatie, in wedstrijdtenue (gewassen, maar toch….). Tevens werden de vlaggen meegevoerd die Jan-Henk op zijn vrijgezellenavond in de stad veroverd had. Helaas moest Jan-Henk één van de vlaggen (de grootste, 10 m lang) weer afstaan omdat één van de bruiloftsgasten haar eigendom herkende.

Het seizoen werd besloten met de goalkick-wedstrijd en aansluitend een feest in en op het terras van kleintje Vestingbar. Winnaar was Frank Hasselerharm. Ook werd op deze avond de beker voor de meest veelbelovende eerstejaarsspeler uitgereikt aan Edwin Bakker.

Seven-a-side toernooi in Arras

Op vrijdag 15 mei zouden we naar een seven-a-side toernooi gaan in Arras (Frankrijk).Op het allerlaatste moment moest dit afgezegd worden omdat een aantal mensen zich nog een week van tevoren terugtrokken (onder andere). Een volgende keer zal de organisatie de zaak zodanig moeten aanpakken dat dit niet meer voor kan komen. Dit omdat een dergelijk voorval een slechte reclame is voor de club.

Seven-a-side toernooi in Nijmegen

Op 26 april deden we met twee teams mee aan de voorrondes van de nationale Sevens in Nijmegen.Hier verloren we toen onze wisselbeker. We mochten echter toch met een team naar Hilversum omdat een winnaar in Nijmegen zich terugtrok. In Hilversum werd alleen van KMD gewonnen.