Jaarverslag Drienerloo-Tex Seizoen 1971-1972

Datum / 4 mei 72

De trainingen werden gestart op 3 september 1971 op de donderdagavond. Onder leiding van Martin Splint werd direkt al hard gespijkert aan de voor rugby zo broodnodige conditie.

Dinsdag 14 september hielden we de eerste ledenvergadering, tijdens welke een bestuur werd aangesteld, bestaande uit

• Alex Mackay – voorzitter
  • Herbert Sanders – penningen
  • Robert Geerts – pers/publiciteit
  • Pim Geerdink – secretaris/captain

We starten met 29 leden, waarvan er echter spoedig al enkele afvielen.

Zondag 19 september was het al direkt raak. In Leiden werden tijdens een tournooi vele groentjes op de proef gesteld, die overigens uitstekend werd doorstaan. Een week later ’t Gooi 3 op Drienerloo met 46-0 weggespeeld. Op 17 oktober werd, eveneens op Drienerloo het tweede team van Castricum wegge-vaagd met 30-6. Een week daarvoor had Wageningen 2 zich reeds bij voorbaat maar vast van de competitielijst laten schrappen. Op 24 oktober werd, alweer op Drienerloo, een zeer goede wedstrijd gespeeld tegen A.A.C. 3. Bij de rust stonden we nog met 6-0 voor. In ’t tweede gedeelte moesten we, geplaagd door blessures, de Amsterdammers laten gaan. Het werd 6-14. Een week later werd in een keiharde match ternauwernood verloren van Groningen 2. De grote overmaat bier na afloop bij Koos vergoedde veel, eigenlijk wel alles. Op 7 november begroetten we een nieuw team in de competitie, nl. dat van “Obelix” uit Nijmegen. In een vriendelijke wedstrijd werd hen duidelijk gemaakt, hoe rugby gespeeld moet worden. De score bleef beperkt om hen niet af te schrikken. Een zondag later werd in Amsterdam tegen A.A.C. 3 een misstap begaan. Door een tekort aan spelers werden we in twee maal 35 minuten zo ongeveer in de pan gehakt. Opmerkelijk aktief was, althans met zijn mond, Peter Sluimers, die dan ook al na 15 minuten het veld moest verlaten. De wedstrijd op 21 november tegen de Apeldoorn-RAMS werd, in verband met de toestand van het terrein, afgelast, Datzelfde geldt voor de wedstrijd tegen Adelborsten een week later. Op 5 december werd in Utrecht aangetreden. Met slechts 9 spelers werd grandioos verloren van een sterk team van de Utrechtse Studenten Society. De uitbundige borrel, zoals we die in Utrecht gewend zijn, bleef deze keer helaas achterwege.

Op 19 december waren we vrijwel volledig aanwezig tijdens de receptie tgv het huwelijk van de trainer. De rugby club bood hem de “ENCYCLOPAEDIA OF RUGBY FOOTBALL” aan.  Op 12 dec. werd in Naarden ’t Gooi-3 in een zeer sterke partij klein gemaakt en gehouden. Een uitstekende prestatie van een team van 11 spelers tegen 14 zeer ervaren spelers. Uitslag 14-20.

Ondertussen begonnen de bardiensten op het Sportcentrum goed te draaien. Vele leden stonden een avond achter de bar, om 45% van de gemaakte winst over te kunnen dragen aan de Rugby Club.

Op 19 dec. werd in Castricum alweer een uitstekende prestatie gelevert, door aldaar een duidelijk versterkt tweede team met 10 man met de score 6-7 te verslaan. De weersomstandigheden waren bijzonder slecht.

Op zaterdag 8 januari werden in de filmzaal van de Bastille enkele films gedraaid en werd instructie gegeven door de veteraan Frits Frankfort. Een rustige, uiterst leerzame avond. De dag daarop werd HCK-2 uit Haarlem, die maar met 10 spelers kwamen opdagen, geklopt in een vrij harde wedstrijd.

Een week daarna werd Groningen-3 ontvangen op Drienerloo. Enkele wedstrijden in de daarop volgende weken vervielen in verband met de toestand van het veld als gevolg van het slechte weer. Pas op 19 februari werd weer gespeeld, ditmaal in Amsterdam tegen Ascrum-2. Dankzij enkele zeer sterke invallers, geleend van het eerste van A.A.C, werd met 24-0 gewonnen. De invallers trokken het spelpeil bij Drienerloo-TEX duidelijk op tot een zeer aanvaardbaar niveau.

Op 27 februari werd een vriendschappelijke wedstrijd gespeeld in Apeldoorn tegen de RAMS. Het enige opvallende was, dat bij de RAMS drie spelers achter elkaar het veld moesten verlaten, hetgeen zeer ongebruikelijk is, Toch speelden we een rustige wedstrijd. Na afloop werd het in de gezellige bar “de Tor” in Apeldoorn heel wat minder rustig. Er werd weer urenlang als vanouds gezongen, gestript en getapt. Het was weer een van de betere zondagen!

De wedstrijd op 12 maart tegen Adelborsten werd reglementair verloren. Ook op 5 maart werd niet gespeeld, beide malen door te weinig beschikbare spelers. Op 26 maart werd in Haarlem het team van HCK-2 bestreden en met krappe cijfers verslagen. De grandioze partij na afloop was weer een hoogtepunt. Er was zelfs een speler uit België overgekomen om tegen het befaamde TEX-team te kunnen strijden!

Omstreeks Pasen werd met 15 man en vrouw in Engeland in de omgeving van Londen vertoefd. Alle informatie hierover is het beste te verkrijgen bij diegenen, die zijn meegeweest. De ervaringen zijn moeilijk met de pen te beschrijven. De tocht was in ieder geval geslaagd en zeer leerzaam.

Op zaterdag 22 april werd in het internationale sporttoernooi van de E.H.T.S.V., een team van de Polytechnic College of North -London ontvangen. De wedstrijd zelf was dit keer niet zo belangrijk, wel de partijen op vrijdagavond/nacht en zaterdagavond/nacht en zondagmorgen, inclusief een ouderwetse partij klootschieten, waar die Engelsen nou eenmaal gek op zijn. Zondagmiddag vertrokken ze en kwamen de Utrechtse Studenten voor de laatste competitiewedstrijd. Deze werd door een tekort aan spelers, vermoedelijk door katers en verlate dronkenschap geveld, verloren.

Aldus voorgelezen en goedgekeurd op de ledenvergadering van donderdag 4 mei 1972,

Pim Geerdink secretaris/captain